27.000.000 euro/km de asfalt: Autostrada Sibiu – Pitești, fără studii de fezabilitate

Autostrada Sibiu – Pitești a intrat în impas înainte să înceapă! Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) trebuia să primească revizuirea Studiului de Fezabilitate, încă din august 2017, de la asocierea dintre firmele SPEA Engineering S.A. și Tecnic Consulting Engineering România. Ceea ce nu s-a întâmplat. Pentru realizarea acestui document, CNAIR a alocat peste 29 milioane de  lei.

Paradoxal revizuirea studiului de fezabilitate a costat cu mult mai mult decât studiul propriu zis realizat în 2008. Cu doar 21 de milioane de lei mai mult. Conform datelor comunicate de CNAIR „Primul Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Piteşti a fost elaborat la nivelul anului 2008 de către Joint Venture S.C IPTANA S.A & SCETAUROUTE. Preţul a fost de 8.230.362,12 lei, reprezentând 2.484.412,62 euro, la care se adaugă TVA în valoare de 1.563.768,80 lei”.

Ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, se declara de curând dezamăgit de întârzierile înregistrate în raport cu termenele prevăzute în elaborarea și predarea studiilor de fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitești.

Peste 50 de milioane lei pentru exproprierea terenurilor din Secțiunile 1 și 5

Din contractul aprobat în 2015, de Guvernul Ponta, până în prezent CNAIR a recepționat și aprobat doar revizuirea pentru două tronsoane: 1 și 5. Adică, capetele autostrăzii. Acestea sunt considerate cel mai ușor de realizat din întregul proiect deoarece nu presupun trecerea prin munți. Este vorba de studiile de „fezabilitate – revizuire” aferente Secţiunii 1, Sibiu – Boița şi Secţiunii 5 Curtea de Argeş – Piteşti. Pentru celelalte secţiuni studiul nu a fost încă revizuit.

În ceea ce priveşte suprafaţa de teren afectată, de cele două tronsoane aceasta este estimată de către proiectant la cca 109,5 ha pentru Secţiunea 1 Sibiu – Boiţa, și la cca 228 ha pentru Secțiunea 5, Curtea de Argeş – Piteşti, afirmă CNAIR. Pentru acestea sumele calculate doar pentru expropierea terenurilor este de peste 23 de milioane de lei în cazul primului tronson ce leagă Sibiul de Boița și de peste 26 de milioane de lei  pentru Secţiunea 5 Curtea de Argeş – Piteşti. Ambele sume au fost aprobate de CNAIR în luna aprilie a acestui an.

Cum a ajuns o autostradă să coste 3,3 miliarde euro?

Despre costurile toatele ale autostrăzii CNAIR nu are încă nici o idee. Master Planul General de Transport, adoptat anul trecut, prevedea ca autostrada Sibiu – Pitești să coste în jur de 1,8 miliarde euro. Însă, în mandatul de ministru al lui Răzvan Cuc, prețul autostrăzii a crescut la 3,3 miliarde de euro. Aproape dublu față de prețul inițial. Conform unor documente ale CNAIR, „informații cu privire la preţul estimat pentru construcţia autostrăzii, lungimea autostrăzii, suprafaţa de teren necesar a fi expropriată, costurile cu exproprierea tuturor terenurilor, lungimea sectorului de autostradă ce va traversa zona muntoasă, vor putea fi puse la dispoziție după finalizarea  contractului, respectiv predarea Studiului de Fezabilitate final”.

Estimarea a fost făcută „în baza indicilor prețurilor de consum publicate de Institutul Național de Statistică pentru aceasta perioada”, după cum susține CNAIR. Pentru acestă situație compania dă vina pe  Asocierea Spea Engineering SA Roma Italia Sucursala Bucureşti-TecnicvConsulting Engineering Romania pe motiv că„”perioada de prestare a serviciilor s-a încheiat în data de 16.08.2017, prestatorul neîndeplinindu-și obligațiile contractuale”. Ceea ce face ca avansul de 3,6 milioane de lei să fi fost plătit degeaba iar oficialii de la CNAIR se pregătesc să rezilieze contractul existent.

Motiv pentru care, bazându-se doar pe datele de INS, CNAIR a trecut peste dublul sumei prevăzute în Master Plan.

27 de milioane euro pe km de autostradă

În viziunea oficialilor companiei cele 3,3 miliarde de euro vor fi folosite pentru construcția a 123  km de autostradă sau cât or ieși în urma „studiilor variantelor de traseu analizate”. Adică aproximativ 27 de milioane de euro pe un kilometru de autostradă. Din cei 123 km CNAIR estimează că  „lungimea totala a autostrazii ce traverseaza zona muntoasa si premontane va fi de aprox.78 km”.

Din cele 3,3 miliarde de euro, estimată în acest an, CNAIR afirmă că 2,79 miliarde de euro reprezintă costul efectiv al lucrărilor iar restul TVA și ” contine toate tipurile de cheltuieli estimate necesare studiilor de teren, proiectării, taxelor/avizelor, achizițiilor de teren, relocării utilitaților, execuției lucrărilor și organizării de șantier”. Costurile efective pentru lucrările de construcții și montaj sunt estimate la 2,55 miliarde euro far TVA. Acestea sunt defalcate de către CNAIR astfel: relocări utilități – 11,4 milioane euro, amenajări pentru protecția mediului – 3,5 milioane euro, asigurarea utilităților pentru funcționarea obiectivului – 1,8 milioane euro, constructie autostradă 2494 milioane euro, organizare șantier – 45 milioane euro.

Comentarii

comentarii

About the author

Related Galleries

JOIN THE DISCUSSION

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close