Olandezii de la Damen au cumpărat șantierul naval Daewoo Mangalia

Șantierul naval Daewoo Mangalia Heavy Industries a fost salvat de la „lichidare” de compania olandeză Damen, care a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni cu aproximativ 26 milioane de dolari. Olandezii mai dețin și șantierul naval de la Galați, acolo unde urma să se construiască patru corvete multirol pentru Armata Română.

Daewoo Shipbuilding a început discuţiile privind vânzarea încă de anul trecut. Măsura a venit după ce Korea Developement Bank (KDB), cel mai mare acţionar al concernului Daewoo, a cerut vânzarea sau lichidarea şantierului de la Mangalia, ca parte a unui plan mai amplu de redresare, în condiţiile în care grupul coreean înregistra pierderi operaţionale de peste 2,5 miliarde de dolari. KDB deţine o participaţie de 31,46 la sută la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, iar aceasta din urmă controlează pachetul majoritar de 51 la sută la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Celălalt acţionar este statul român, care deţine o participaţie indirectă de 49 la sută.

Tranzacția confirmartă public

Compania olandeză a anunțat într-un comunicat de presă că: „Damen Shipyards Group a încheiat un contract de achiziție cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziționarea cotei sale majoritare în Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Șantierul naval Daewoo din Mangalia, România, a fost înființat în 1997 ca un joint-venture între Daewoo și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, în calitate de acționar majoritar al Daewoo”.

Conform documentului citat, odată cu achiziționarea cotei majoritare în șantierul naval din Mangalia, Damen face următorul pas în consolidarea activităților sale internaționale de construcții navale și reparații navale: „șantierul naval Mangalia este situat pe coasta Mării Negre. Curtea este răspândită pe o suprafață de 980.000 de metri pătrați, are trei uscatoare cu o lungime totală de 982 metri și un spațiu de prindere de 1,6 kilometri. Docurile, cu o lățime cuprinsă între 48 și 60 de metri, vor asigura Damen capacitatea de a satisface cele mai mari nave și structuri maritime. Ca atare, această mișcare reprezintă o completare strategică a portofoliului actual al șantierului naval al Damen”.

Negocieri cu Guvernul

Olandezii au anunțat că poartă discuții cu Guvernul României în legătură cu viitoarea cooperare în Mangalia și dezvoltarea ulterioară a industriei construcțiilor navale din România. Şantierul naval Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI) este cel mai mare jucător de pe piaţa construc­to­rilor de nave, cu o cifră de afaceri de două miliarde de lei anul trecut, în uşoară creştere faţă de nivelul înregistrat cu un an în ur­mă. Şantierul a raportat însă pierderi de 483 milioane lei, faţă de 515 milioane lei cu un an în urmă şi a funcţionat cu 2.400 de an­gajaţi, faţă de aproape 2.600 în 2015, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, citate de Ziarul Financiar.

Armata a vrut să cumpere corvete de la olandezi

Ministerul Apărării Naționale voia să cumpere patru nave de luptă noi, printr-un contract de 1,6 miliarde de euro ce ar fi urmat să fie acordat direct către șantierul Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Decizia a fost luată printr-o Ordonanță de Urgență, dar afacerea a picat la începutul lui ianuarie 2017. Guvernul Grindeanu a decis să blocheze procedura de achiziție.  Acum, Ministerul Apărării Naționale a difuzat o nouă variantă a procedurii legislative, elaborată în interiorul instituției, care va permite cumpărarea, pentru Forțele Navele ale României, a celor patru corvete multifuncționale.

Comentarii

comentarii

About the author

Related

JOIN THE DISCUSSION