Statutul Polițistului se modifică la cererea șefului Poliției Române

Șeful Poliției Române, chestorul Bogdan Despescu (foto), a transmis un raport premierului Mihai Tudose în care este detaliat „Plan de măsuri pentru îmbunătățirea mecanismului de evaluare comportamentală și cunoaștere a polițistului”.

În acest document se recomandă formularea de propuneri pentru modificarea Legii 360/2002 privind Statutul polițistului, prin introducerea unor norme referitoare la:

1. utilizarea în cadrul procedurilor de cunoaștere a dreptului instituției de a apela la supunerea polițistului, cu acordul acestuia, la evaluarea comportamentului simulat, în cazul participării la procedura de ocupare a unor funcții sau în cazul constatării existenței unor suspiciuni cu privire la integritatea și probitatea profesională.

2. refuzul de a se supune evaluării comportamentului simulat să determine anumite măsuri precum excluderea din procedura de ocupare a postului sau punerea la dispoziie până la finalizarea cercetării disciplinare / evaluarea de către psiholog

3. față de polițistul care nu a susținut, din motive imputabile, evaluarea comportamentului simulat, în termen de 3 luni de la dată punerii la dispoziție, să fie dispusă măsură încetării raporturilor de serviciu.

Se mai propune și stabilirea, prin norme interne, a unor noi cazuri în care este obligatorie declanșarea procedurii de „cunoaștere” (evaluare), precum: a) începerea urmăririi penale, b) declanșarea cercetării disciplinare, c) constatarea unui incident de securitate, d) comiterea unor anumite contravenții.

Se dorește în acest sens și formularea de propuneri în vederea „creșterii rolului șefilor nemijlociți” (aceștia fiind persoanele cu autoritate legală și morală, care interacționează permanent cu personalul din subordine, scopul urmărit fiind acela de a identifica apariția unor elemente comportamentale anormale, deviante sau neconforme cu statutul și profesia de polițist).

În document se mai semnalează că, în prezent, informațiile referitoare la implicarea polițiștilor în cadrul unor proceduri disciplinare sunt deținute fie de către structurile de resurse umane, fie de către cei implicați în proces. Se dorește, astfel, identificarea unei soluții tehnice creare a unei platforme informatice de evidență a acestor proceduri disciplinare / penale și de cunoaștere, iar, până la crearea acestei platforme, să se realizeze o evidență cu orice reclamație îndreptată împotriva unui polițist și cu procedurile declanșate împotriva acestuia, despre care să fie informați periodic și sistematic șefii ierarhici, atât privind stadiul cercetărilor, cât și măsurile luate în cauza.

Un alt aspect semnalat este faptul că, în consultarea cazierului judiciar, operatorul de date nu cunoaște de cele mai multe ori calitatea de polițist a făptuitorului, mecanismul actual de informare având la baza comunicări scrise între instituții, și se propune identificarea unei soluții tehnice în acest sens.

În document sunt prezentate și mai multe „Măsuri privind întărirea disciplinei în rândul polițiștilor”.

Se propune modificarea Legii privind Statutul polițistului prin introducerea unor norme care să stabilească:

1. obligația polițistului de a se supune testării prezenței în organism a alcoolului sau a substanțelor interzise (actualele mecanisme legale nu permit testarea polițistului atunci când acesta refuză);

2. că, în cazul refuzului sau unui rezultat pozitiv, să poată fi dispusă punerea la dispoziție până la finalizarea cercetării disciplinare;

3. situațiile de la pct. 2 să constituie moment pentru declanșarea procedurii de evaluare.

Câți polițiști lucrează în Poliția Română?

Cu privire la managementul resurselor umane și cunoașterea personalului, în document se precizează că Poliția Română are un deficit de personal peste 20%, iar plecările masive din sistem (peste 11.300 numai în perioada 2016-2017) au afectat și sistemul de management, multe funcții de conducere fiind vacanțe (30%).

Astfel, se propune: organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de conducere, pentru încadrarea de specialiști din sursă externă, pentru admiterea la școlile postliceale ale Poliției Române, precum și derularea unor activități sistematice de cunoaștere, atât pentru polițiștii încadrați din sursă externă, cât și pentru elevii din instituțiilor de învățământ. Se dorește, de asemenea, stabilirea cu prioritate a procesului de „pregătire profesională a polițiștilor, în special a celor încadrați din sursă externă (în domenii specifice activității de poliție)”.
 

Comentarii

comentarii

About the author

Related

JOIN THE DISCUSSION

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close